O nás ****************************************************************************************** * Koncepce a filosofie genderových studií ****************************************************************************************** Filosofie genderových studií Fakulty humanitních studií Univerzity Karlovy [ URL "http://f FHS-1.html"] spočívá v poskytování možnosti systematického, akademického studia teoretický metodologických nástrojů pro zkoumání genderových otázek v historické perspektivě a s ohle a etnické aspekty dané problematiky. V červnu 2004 proběhla úspěšná akreditace oboru gende v rámci programu humanitních studií na FHS UK. V současné době FHS nabízí dvouletý navazuj program genderových studií v českém jazyce [ URL "https://fhs.cuni.cz/FHS-2138.html"] , kt jediný ucelený, interdisciplinární program GS v České republice. Kolektiv studijního progr studia [ URL "KGS-10.html "] spolupracuje s dalšími českými i zahraničními akademickými in a programy, jež se genderovými studii v různé míře a hloubce zabývají. Současně s českou v programu nabízíme i anglickou verzi studia [ URL "https://is.cuni.cz/studium/eng/prijimack do=detail_obor&id_obor=26329"] . Kromě magisterského programu nabízí GS také kurzy na baka které doplňují nabídku bakalářských kurzů FHS o genderovou perspektivu, která zatím ve vět kurzů chybí. Výběrové magisterské kurzy GS jsou otevřené i dalším magisterským studujícím programů FHS UK, dalších fakult UK i studujícím dalších univerzit a vysokých škol v ČR. V rámci magisterského programu GS studující konfrontují široké spektrum teoretických, meto i praktických otázek týkajících se genderu jako jednoho ze základních organizačních princi společnosti; genderové a sexuální symboliky a kontextualizace; historického i současného p a mužů v různých společnostech; vlivu feministických teorií a metod ve vědě a výzkumu [ UR fhs.cuni.cz/FHS-11.html"] ; a dalších různých aspektů genderu. V této souvislosti je třeba genderová problematika je ve vyspělých zemích stále více považována za jeden ze základních o čemž svědčí například aktivity Evropské Unie v této oblasti. Činnost studijního programu GS na FHS UK je určena v první řadě vysokoškolským studujícím, jak již bylo řečeno výše, studujícím Fakulty humanitních studií UK, ale prostřednictvím vý jednorázových seminářů i studujícím ostatních fakult UK a studujícím na mimopražských univ Historie studijního programu Profil absolvujících a jejich následné uplatnění v praxi Cíle a význam studia volitelných předmětů Publikace studijního programu ****************************************************************************************** * Historie studijního programu ****************************************************************************************** Na rozdíl od vzdělávacích systémů v západních demokraciích nebyla genderová studia v České donedávna ve studijních programech vůbec zastoupena. Vzdělávání v tomto oboru v České repu až do roku 1998 jen díky přednáškové činnosti realizované Nadací gender studies. Od roku 1 spolupráci s odbornicemi a odborníky z různých univerzit a dalších institucí nabízela puto kurzů věnujících se dané tématice studujícím několika českých vysokých škol. Tato vzděláva gender studies suplovala roli akademické instituce, ale skutečný akademický status tohoto teprve v roce 1998 na Filozofické fakultě UK v Praze. Na návrh odborného týmu z okruhu Nadace gender studies schválil v říjnu 1998 Akademický se existenci Centra genderových studií jako samostatného akademického pracoviště při Katedře Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. Cílem centra bylo (a stále je) poskytovat studujíc systematického, akademického studia teoretických a metodologických nástrojů pro zkoumání g v historické perspektivě a s ohledem na kulturní a etnické aspekty dané problematiky. Nicméně v roce 2003 Akademický senát FF UK existenci Centra genderových studií zrušil s od genderová studia nejsou obor, který by FF UK ve své koncepci chtěla rozvíjet. Genderová st přesunula na Fakultu humanitních studií UK [ URL "http://fhs.cuni.cz/FHS-1.html"] , kde zí jednoznačnou podporu vedení fakulty. ****************************************************************************************** * Profil absolvujících a jejich uplatnění v praxi ****************************************************************************************** Magisterský obor genderových studií  je specificky koncipován tak, aby studující tohoto ob vědomí a znalost, a prohlubovali chápání genderových konstrukcí a principů, a aby byli sch a kriticky hodnotit roli a význam těchto konstrukcí v celkové organizaci společnosti, stej důsledky pro aktuální (a historické) postavení žen a mužů ve společnosti. Cílem oboru je s s genderovou analýzou v různých disciplínách, a tak je připravit na profesionální dráhu v profesionálních činností zahrnující uplatnění ve státní správě, sociální politice, sociáln péči, v oblasti sociálně právní, ve vzdělávání a akademii. Absolventi a absolventky s touto specializací naleznou uplatnění ve státních i nevládních zejména v organizacích zabývajících se otázkami sociálními, otázkami rodiny, domácího a ve práv na rovné příležitosti, rozvoje občanské společnosti, udržitelného rozvoje, pracovního své práci, samostatné, týmové či řídící, v roli zprostředkovatele řešení problémů, ve výzk v plánování, v uplatňování metod sociální změny se budou schopni inspirovat rozvinutou gen senzibilitou, provádět aplikovanou genderovou analýzu a uplatňovat genderovou diferencovan Budou tak průkopnicky přispívat k tzv. "gender mainstreaming", tj. k integraci rodově dife přístupů do základních společensko-politických a kulturních funkcí společnosti; budou rozv spravedlnost, společenskou rodovou rovnováhu, rovnost i občanské právo na jinakost, a tedy hlediska národního i mezinárodního – vlastními nositeli sbližování právní praxe ČR s Evrop Absolventky a absolventi oboru se budou moci uplatnit také v práci odborně teoretické a pe univerzitní úrovni a přispívat tak k rozvoji oboru genderových studií interdisciplinárně, výuce. ****************************************************************************************** * Cíle a význam studia volitelných předmětů ****************************************************************************************** Studující FHS UK, kteří během svého bakalářského studia [ URL "http://bakalar.fhs.cuni.cz/ absolvují jeden či více předmětů z nabídky stud. programu genderových studií jako voliteln volitelné kurzy, se ve svém studiu reálně a aktivně setkávají s fenoménem odborné interdis participují na jeho žádoucím rozvíjení i v institucionální struktuře univerzity a přispíva vyučujícími k tolik potřebné inovaci a diversifikaci systémů výuky a komunikace v této ins Těmto studujícím je stejně jako kmenovým studujícím programu GS umožněno systematické stud a metodologických rámců a systémů, které umožnují odbornou analýzu z aspektu gender v jeji jak v diachronních, tak synchronních kontextech, s přihlédnutím k multikulturní a multietn struktury a konstrukce společnosti a její kultury. I prostřednictvím studia volitelných kurzů mohou studující dospět k vědomí a znalostem gen jednoho ze základních organizačních principů lidské společnosti a její kultury; vyvinout s interpretovat genderovou symboliku a rozpoznávat způsoby genderové kontextualizace; vyvino usouvztažňovat historické i současné postavení žen a mužů v různých společnostech a předmě včetně problémů reprezentace; posoudit vliv a možnosti přínosu feministických teorií a met výzkumu, ve specifickém vztahu ke své oborové specializaci. Naplňováním těchto možností do k proměněnému a rozšířenému chápání předmětů svého oboru, prohlubují své poznání a mohou n strukturovat aplikace svých vědomostí. ****************************************************************************************** * Publikace studijního programu ****************************************************************************************** *========================================================================================= * Gender and Generation *========================================================================================= • antologie odborných textů, inspirovaná mezinárodní interdisciplinární konferencí Gender organizovanou stud. programem GS 9.–11. března 2007 • úvodní článek a editace: Mgr. Kateřina Kolářová, Ph.D. a Věra Sokolová, Ph.D. • vydala Litteraria Pragensis, díky finanční podpoře JPD grantu EU, Praha 2007. *========================================================================================= * Vztahy, jazyky, těla: Texty z Konference českých a slovenských feministických studií *========================================================================================= • editovala PhDr. Libuse Heczková, Ph.D. a kol. • vydala FHS UK v Praze, díky podpoře grantu Fordovy nadace, Praha 2007. *========================================================================================= * Ročenka Katedry/Centra genderových studií 05/06 *========================================================================================= • editovala Doc. PhDr. Blanka Knotková-Čapková, Ph.D. • vydal Ermat, díky finanční podpoře JPD grantu EU, Praha, 2007. *========================================================================================= * Ročenka Katedry/Centra genderových studií 03/04 *========================================================================================= • editovala Doc. PhDr. Blanka Knotková-Čapková, Ph.D. • vydala Univerzita Karlova v Praze, Fakulta humanitních studií, díky finanční podpoře nad Foundation, v roce 2004 (ISBN 80-239-4451-7). *========================================================================================= * Ženy, muži a společnost *========================================================================================= • Claire M. Renzetti a Daniel J. Curran • autorizovaný týmový překlad z anglického originálu Women, Men, and Society (Boston: Ally vydání, 1999). • vydalo nakladatelství Karolinum, Univerzita Karlova v Praze v r. 2003, za finanční podpo Ford Foundation and nadace Open Society Fund Praha (ISBN 80-246-0525-2). - další publikační aktivity, viz individuální projekty jednotlivých vyučujících [ URL "KGS studijního programu GS.